•:*¨`*:•. الدكتور ريمون فوزى والمهندس رامى •:*¨`*:•.
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخولمرحبا بك فى موقع الدكتور ريمون

بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
» انفراد تاااام :: جميع نسخ الاكس بي الاصلية :: Xp Sp2 | Sp3 | Media Center :: باللغات الانجليزية والعربية والفرنسية ::
حقق أحلامك على طريقة أنا موش قصير أوزعة أنا طويل وأهبل..!! Emptyالثلاثاء يناير 25, 2011 3:47 am من طرف pop

» انفراد تااااام :: جميع نسخ الفيستا الاصلية :: Home Basic | Business | Home Premium | Ultimate :: وعلي اكثر من سيرفر
حقق أحلامك على طريقة أنا موش قصير أوزعة أنا طويل وأهبل..!! Emptyالثلاثاء يناير 25, 2011 3:36 am من طرف pop

»  افتراضي حصريا لعبة الاكشن كاملة red alert 2 بحجم 146 ميجا !!!
حقق أحلامك على طريقة أنا موش قصير أوزعة أنا طويل وأهبل..!! Emptyالأربعاء نوفمبر 24, 2010 6:04 am من طرف pop

»  مسلسل القبطان عزوز - الموسم التاني بطولة سامح حسين تم اضافة الحلقة 30 الاخيرة - على اكثر من سيرفر
حقق أحلامك على طريقة أنا موش قصير أوزعة أنا طويل وأهبل..!! Emptyالجمعة سبتمبر 10, 2010 12:33 pm من طرف pop

» مسلسل نعم مازلت انسة :: الحلقة الـ 15 الاخيرة - روابط مباشرة على اكتر من سيرفر
حقق أحلامك على طريقة أنا موش قصير أوزعة أنا طويل وأهبل..!! Emptyالجمعة سبتمبر 10, 2010 12:32 pm من طرف pop

»  برنامج المقالب الكوميدي فبريكانو تقديم انتصار الحلقه 30 عمرو رمزي - نسخه مضغوطه علي اكتر من سيرفر
حقق أحلامك على طريقة أنا موش قصير أوزعة أنا طويل وأهبل..!! Emptyالجمعة سبتمبر 10, 2010 12:31 pm من طرف pop

»  مسلسل موعد مع الوحوش حصريآ على ناسي :: الحلقة الـ 30 الاخيرة
حقق أحلامك على طريقة أنا موش قصير أوزعة أنا طويل وأهبل..!! Emptyالجمعة سبتمبر 10, 2010 12:30 pm من طرف pop

»  السيت كوم الكوميدي (( ربع مشكل )) :: الحلقه 30 والاخيره :: نسخه مضغوطه علي اكتر من سيرفر
حقق أحلامك على طريقة أنا موش قصير أوزعة أنا طويل وأهبل..!! Emptyالجمعة سبتمبر 10, 2010 12:27 pm من طرف pop

»  مسلسل بره الدنيا :: الحلقة الـ 30 الاخيرة
حقق أحلامك على طريقة أنا موش قصير أوزعة أنا طويل وأهبل..!! Emptyالجمعة سبتمبر 10, 2010 12:25 pm من طرف pop

ازرار التصفُّح
 البوابة
 الصفحة الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 ابحـث
منتدى

www.remonfawzy.mam9.com

التبادل الاعلاني

ازرار التصفُّح
 البوابة
 الصفحة الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 ابحـث

حقق أحلامك على طريقة أنا موش قصير أوزعة أنا طويل وأهبل..!!

كاتب الموضوعرسالة
الدكتور ريمون فوزى
Admin
الدكتور ريمون فوزى

حقق أحلامك على طريقة أنا موش قصير أوزعة أنا طويل وأهبل..!! Empty
مُساهمةموضوع: حقق أحلامك على طريقة أنا موش قصير أوزعة أنا طويل وأهبل..!!   حقق أحلامك على طريقة أنا موش قصير أوزعة أنا طويل وأهبل..!! Emptyالجمعة يونيو 12, 2009 12:07 pm

أثناء

حقق أحلامك على طريقة أنا موش قصير أوزعة أنا طويل وأهبل..!! Ev8imv
تجولي فى محطة الرمل با لإسكندرية لاحظت عند أحد باعة الكتب اللى مليانين المنطقة هناك كتاب صغير مكتوب عليه بالانجليزية (The secret) وهو كتاب صغير الحجم سألت عنه قالى البائع ده بــ 60 جنيه ، فإستغربت يعنى كتاب صغير زى ده إزاي يعنى يكون بــ 60 جنيه ولأني موش حدقع الملبغ ده فى كتاب لا أعرف عنه أى شىء مقدما بغض النظر إذا كان كبير أو صغير ، فقررت أنى ابحث عنه على الأنترنت وبعد جهد جهيد حملت الكتاب بصورة PDF وأخدت كل يوم أقرالى خمس صفحات وبعد أن إنتهيت من الكتاب عرفت من الإنترنت برضه أن الكتاب ده ( من أكتر الكتب مبيعات فى العالم ) و ( أن هذا الكتاب حيغير حياتك ) فقولت علشان كده كان الكتاب غالى فوق تكلفته كعادة يعنى اى حاجه فى البلد عليها إقبال ترتفع عن سعرها الاصلي زى القناع البلاستك اللى إرتفع سعره من 8 جنيه إلى 40 جنيه لمجرد ان وزير الصحة نصح بيه .
حقق أحلامك على طريقة أنا موش قصير أوزعة أنا طويل وأهبل..!! 2a4oaxs
المهم أني بعد أن قرأت الكتاب وجدت أنه كتاب عادي لا يستحق كل الهوليلة المعمولة حواليه فقررت إنى أنقد فكرته العامة ، ولك الأن أن تسألنى إنت بتنتقده علشان بـ 60 جنيه ولا لأن المادة العلمية بتاعته نص كوم ؟! .. أقولك يا خويا .. أنا إتعلمت من كتر شحطتى وراء الكتب فى المكتبات وعند بتوع الكتب القديمة اللى خلصت طبعتها أن السعر فى الكتب موش مهم طالما الكتاب مادته العلمية جامدة ، والكتاب اللى بين إدينا وهو كتاب ( السر ) كتاب تعبان تعب جامد .. فهو يلعب على وتر الاماني والاحلام عند الناس فى وقت زاد الاكتئاب فيه حتى ضرب بجذوره فى معاميق معاميق النفس البشرية .. ولو إتبع الكتاب أسلوب تربوي ونفسي معين للحاجه دي لقولنا إشطة الكلام وبها ونعمت .. ولكن الكتاب لعب على الهلاوس والخرافات ..فتدور فكرته الأساسية إنك يا (ابو سريع) عايز تبقى غني ومشهور ؟! عايز يا (ابو سريع) يكون عندك عربية ؟! .. عايز يا (ابو سريع) تحقق أى حلم من أحلامك ؟! .. متقلقش يا (ابو سريع) أنا موش حطالب أنك تشتغل ولا تجتهد ! أنا بس حطالب أنك تؤمن بالسر ..!!
طب إيه السر ده ؟!.. إنك تؤمن بنظرية مفتكسة إسمها ( قانون الجذب ) يعنى مخك حيجذب الاماني اللى أنت عايز تحققها وحتحقق .. وهكذا.. كده من الهواء .. حتحقق الأماني فقط لأنك مؤمن بقانون الجذب على طريقة ( قول يا باسط تلاقيها هاصت ) وعلشان كده تلاقى مؤلفة الكتاب وإسمها على فكرة (روندا بايرن).. تقولك أوعي يا (ابو سريع) تعتقد أن الافراط فى الأكل يسبب السمنة لو إنت إعتقدت هذا فإنك مخطىء فالسمنة تأتيك فقط إذا فكرت فيها سواء أكلت ولا لأ!! .. وهكذا كلام تهجيص وأعتقد أن (عبد المنعم مدبولي) سبقها فى الحكاية دى لما حب يعالج الراجل القصير قاله بص ردد طول ما انت ماشى وقاعد جملة ( أنا موش طويل واهبل أنا قصير أوزعة ) .
حاجه غريبة يعنى زمان كنا بنقول ان الخرافات بتنتشر بسبب الجهل دلوقت الخرافات بتنتشر وهم ملبسنها ومزوقنها بثوب النظريات العلمية ويألفوا فيها الكتب كمان ..وإذا كان الكلام كما تقول الست (روندا بايرن) بقانون الجذب لكانت الامور كلها فلة شمعة منورة .. فالطالب يقول يا جماعة أنا موش مذاكر لأنى (حنجح .. حنجح ..حنجح ) ويجذب النجاح بأه بقانون الجذب ده المزعوم .. ناهيك عن إن الكتاب يقوم بتضخيم الذات بشكل مبالغ فيه فكما إنه نفي فكرة الاخد بالاسباب ، كمان نفى فكرة التوكل على الله فهى تقول بالانجليزية :
So we are the creators not only of own destiny but ultimately we are the creators of Universal destiny
والترجمة للجماعة للى ثقفتهم فرنساوي ( إذن نحن الخالقون ، ليس لقدرنا فحسب ، بل نحن الخالقون لقدر الكون) .. فإذا كان الكلام ده موش غريب على مفكرين الغرب اللسعين اساسا ولكنه غريب على المسلمين وعلى عقائدهم والخطورة إن الكتاب رائج ومنتشر ومحدش واخد باله من الأفكار دي ، ولأن الافكار دي منيلة بنيلة فمترجم الكتاب إتكسف على دمه يترجمة الجملة دي كده كما هي فى النسخة الأنجليزية فخدع الناس وترجمها بمزاجه فقال ( قانون الجذب هو قانون العمل ) .
بعض الناس إنجذبت لهذا الكتاب لأنها محبطة وظنت إن الكتاب ده بيدعو للتفكير الايجابي والتفائل وهو على عكس كده تماما ، فأنا موش ضد التفائل ولكن ضد التواكل ، فالتفائل الباعث على العمل هو التفاعل الإيجابي فى التفكير ولكن كتاب السر لم يدعوا مطلقا للعمل الايجابي ولكنه دعى إلى الخمول ممنيا نفسك باحلام وهمية حتتحقق وانت بتاكل بيتزا مع واحدة كانز قدام التليفزيون ، وصدق الفاروق عمر بن الخطاب ( إعملوا فإن السماء لا تمطر ذهبا ولا فضة ) ، فجملة الفاروق دى يتألف فيها كتاب للعمل والجدية ، أما كتاب السر محصلش حتى بطن الزير .

حقق أحلامك على طريقة أنا موش قصير أوزعة أنا طويل وأهبل..!!
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» طريقة الرفع على Archive
» موضوع: شرح طريقة عمل منتدى في بي VPمجاني
» شرح طريقة كيف تصنع برنامج بورتبل
» شرح طريقة عمل الاسكرين شوت من الفيلم بكل سهولة
» شرح طريقة كتابة الموضوع فى الموقع